Blogipostauksia

D-vitamiini myös ihosi hyvinvointiin – miksi?

Kiitos, kun jaat kavereillesi

[päivitetty 5.12.20, 8.3.21. Lisätty d-vitamiini ja koronainfektio tutkimustietoa / postaus sisältää tuotesuosituksia, affiliatelinkit*]

 

Miksi D-vitamiini on tärkeää myös ihon hyvinvointiin?

 

Hyväpaha UV-säteily

Liiallinen UV-säteily vaurioittaa ihoasi, vaikka UVB-säteilyn avulla myös muodostuva D-vitamiini auttaakin suojaamaan ihoasi UV-säteilyn DNA-vauriolta. UVA-säteet aiheuttavat ja edesauttavat viiveellä AINA ennenaikasta vanhenemista, ryppyjä ja juonteita. UVB-säteet taas aktivoivat myös melaniinintuotantoa, edistävät punoitusta ja auringon polttamia.

 

Muistisääntö: uvA = aging, uvB = burning.

 

Toistuva lyhytkestoinen UV-altistus on kuitenkin myös terveellistä ihollesi ja koko kehosi hyvinvoinnille. Välttääksesi nykyisin jo aivan liian kovasti yleistynyttä ihosyöpää, ei kannata koskaan ylittää ihosi auringon sietokykyä.

 

Ihon palaminen ei ole ikinä terveellistä eikä se unohdu iholtasi koskaan syntyneen DNA-vaurion vuoksi.

 

MUISTATHAN! Ihosyöpä johtuu lähes aina auringon UV-säteilystä. Jopa peräti 95% prosenttia ihosyövistä voitaisiin estää, jos auringolta muistetaan suojautua oikein.

Ihoa vanhenta­vien UVA-säteiden aiheuttamat vauriot näkyvät aina vasta viiveellä. Se, mikä on liikaa, riippuu ihostasi. Ei kannata odotella, vaan suojaudu tänä päivänä ennemmin kuin katuisit 10-20 vuoden päästä! Ihosyövän riskiä ja aurinkovaurioita ei siis kannata missään tapauksessa ainakaan lisätä suojaamattomuudella.

 


 

D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, joka kertyy elimistöön. Auringon UV-säteilystä vitamiinin liikasaantia ei tapahdu, sillä ihon D-vitamiinisynteesi on hyvin tarkkaan säädeltyä. Ravinnosta ja D – ravintovalmisteistakin ohjeistuksen mukaan nautittuna, saatavan yliannostuksen riski on pieni.

Auringon terveyshyödyt saat jo vain 15 minuutin altistuksillakin ja sitä pidemmät ajat on tervettä olla riittävällä aurinkosuojalla. Paras aika D-vitamiinin muodostuksen kannalta esimerkiksi Suomessa on kesäisin noin kello 11-15 väilllä.

Auringosta saat D-vitamiinia kuitenkin, Suomessa, vain keskikesällä. Tätäkään altistusta ei tosin tarvita, jos saat deet D-vitamiinivalmisteista.

 

D-vitamiini

Tilaa ilmoitus uusimmasta blogipostauksesta
Tilaa ilmoitus uusimmasta blogipostauksesta

 

D-vitamiini ravintolisä

Ravinnosta riittävän D-Vitamiinin saanti on epätodennäköistä, kun saadaksesi D-vitamiinia edes 50 mikrogrammaa/vrk ravinnosta, sinun pitäisi syödä kaikkiaan 150 grammaa rasvaista kalaa, 11 kananmunaa ja juoda 3 litraa maitoa JOKA päivä! Tähän ei varmasti pysty kukaan!

D-vitamiinia on tarpeen siis ottaa myös ravintolisänä, varsinkin talvisin, sillä Suomessa ei auringosta sitä silloin enää saa. Itse suosin kyllä sekä syön myös, ympäri vuoden. Miksi? Noh, tunnethan sinä Suomen kesätkin… Ei ole taattua paistetta, varsinkaan koko kesäksi tai etenkään joka päivä.

Vaikka paistaisikin, et varmasti ennätä aurinkoon päivittäin suositellun kello 11-15 välillä, jos et ole lomalla. Solusi eivät pidä kuitenkaan lomaa koskaan ja tarvitsevat hyvinvointiinsa ja sinun hyvinvointisi ylläpitoon, D-vitamiinia ja muita ravintoarvoja päivittäin, 365pv/vuosi.

 

Auringon paistaessa kesäisin, toimii D-vitamiinin tuotanto ihon kautta parhaiten.

 

Sisäisen käytön lisäksi, D-vitamiini on siis myös erinomainen antiage -raaka-aine lisättynä ihonhoitotuotteissa (INCI: 7-dehydrokolesterol), sillä se ehkäisee aurinkovaurioita ja ennenaikaisia ikääntymisen merkkejä, myös ulkoisesti.

Korvaamatta tietenkään koskaan sisäistä käyttöä ja tarvetta, sekä myöskään aurinkosuojatuotteita.

Neljä täysin toisistaan poikkeavaa vuoden aikaa Pohjoismaissa ovat rikkaus, mutta vitamiinien saanti ei silti ole mikään itsestään selvä asia, vaan siitä pitää jokaisen itse muistaa huolehtia.

 

Lue myös: Ajankohtainen D-vitamiini

Luen myös tämä: Ravinto ja ihosi hyvinvointi, onko merkitystä?

 


 

Kuivaako ihoasi talvisin?

Talvi-ihon pintakuivuus johtuu kuivemman ilmankosteuden lisäksi usein myös esimerkiksi vain kalsiumtasapainon muutoksen vuoksi, joka aiheutuu D-vitamiinin määrän tipahdettua.

Kalsiumtasapainon muutoksen johdosta ihon kosteudensitomiskyky on silloin normaalia heikompi ja ihosi alkaa myös näin helpommin kuivua.

Toki päivittäinen riittävä rasvahappojen ja ravintoaineiden saanti, on myös ensiarvoisen tärkeätä ihosi hyvinvoinnille sekä kosteustasapainolle.

 

D-vitamiinia pidetään solutoiminnan tasapainolle ja keratinisoitumisprosessille tärkeänä. Iän myötä D-vitamiinin muodostus iholtasi vähenee UV-säteilyn vaikutuksesta. Nykyisin on siis myös alettu lisätä jo D-vitamiinin esiastetta 7-dehydrokolesterolia myös kosmeettisiin tuotteisiin.

Ihon kolesteroli reagoi  auringosta saatavien UV-säteiden kanssa edistäen näin D-vitamiinin (D3) muodostumista, joka sitten aktivoituu maksassa ja munuaisissa. 15-30 minuuttia päivässä on keskimäärin riittävä päiväannos kesäaikaan. D-vitamiinin vajaus on Suomessa yleistä erityisesti loppusyksyllä ja talvella.

D-vitamiini vaikuttaa ihollasi melaniinin muodostukseen, säätelemällä melanosyyttien toimintaa. D-vitamiini auttaa ihoasi UV-säteilyn ja myös muiden ympäristötekijöiden haittavaikutuksilta suojamaalla solukuolemilta. D-vitamiinin uskotaan lisäävän myös ihon kimmoisuutta.

D-vitamiini on tärkeää koko kehosi toiminnoille, mutta erityisesti se vaikuttaa solujen uusiutumiseen ja edistää normaaleja lihastoimintojasi. Se on myös elintärkeää luustoa ja hampaita vahvistavien kalsiumin ja fosfaatin imeytymisten kannalta.

 

D-vitamiini
Ravinnosta riittävän D-Vitamiinin saanti on epätodennäköistä, kun saadaksesi D-vitamiinia edes 50 mikrogrammaa/vrk ravinnosta, sinun pitäisi syödä kaikkiaan 150 grammaa rasvaista kalaa, 11 kananmunaa ja juoda 3 litraa maitoa JOKA päivä!
Tilaa ilmoitus uusimmasta blogipostauksesta
Tilaa ilmoitus uusimmasta blogipostauksesta

 

D-vitamiini on yksi elimistön tärkeimmistä ravintoaineista

Lisäksi sen oletetaan muun muassa parantavan ihosi aineenvaihduntaa, vastustuskykyä ja elastisuutta, ilmaston haittavaikutuksia vastaan. Tehokas antioksidantti siis, joka estää myös vapaita radikaaleja tekemästä tuhojaan ja vanhentamasta ihoasi ennenaikaisesti.

D-vitamiinin saanti ravintolisistä sekä myös tämän lisäksi ihovoiteistakin, on osoittautunut hyödylliseksi erityisesti esimerkiksi psoriaatikoilla, sillä se lieventää ihosairauden oireita, kuten kutinaa ja ihon kuoriutumista.

 

D-vitamiini parantaa immuunijärjestelmän toimintaa ja voi auttaa psoriin ja atooppiseen ihottumaan, kertoo saksalaisen Ludwig-Maximillian-yliopiston tutkimus (Science Translational Medicine 11.5.2011).

 

Sillä onkin saatu erinomaisia tuloksia myös muun muassa aknen ja ruusufinnin hoidossa. Tehokkaiden antioksidanttisten ominaisuuksiensa vuoksi se myös ehkäisee ikääntymisenkin merkkejä. Ihanteellinen raaka-aine hoitamaan erilaisia ihottumia ja atopiaa.

D-vitamiini auttaa ihoasi korjaamaan itse itseään ja vähentää näin tulehduksia ihossa. Ihosi korjaa siis itseään paremmin ja tulehdukset voivat helpommin vähentyä, sekä iholla että kehossa.

D-vitamiini on erinomainen antiage -raaka-aine ihonhoitotuotteissa, kun se myös ehkäisee sekä aurinkovaurioita ja ennenaikaisia ikääntymisen merkkejä.

Voimakkaan antioksidanttisen vaikutuksensa ansiosta D-vitamiini auttaa ihoasi niin sisäisesti kuin mahdollisesti myös D-vitamiinipitoisen voiteenkin välityksellä, korjaamaan helpommin itse itseään auringossa palamisen, vaurion tai ihottuman jälkeen.

 

Lue myös tämä: Miksi eri kivennäisaineet ovat tarpeen ihosi hyvinvoinnille?

 


 

D-vitamiinien tarve kasvaa pimeinä vuodenaikoina myös sisäisesti käytettynä

Lisäravinne on varma ratkaisu vuoden jokaiseen päivään. Esimerkiksi Suomessa asuvan henkilön on järkevää ottaa D-vitamiinia sisältävä ravintovalmiste säännölliseen käyttöön ympäri vuoden, jolloin krooniset flunssatartunnat vähenevät jopa 12%

Auringon valo ja lämpö heikentyvät syksyn saapuessa ja erilaiset kiusalliset oireet alkavat hallita monien ihmisten arkea. Päivät pimenevät, flunssakausi alkaa ja mieliala laskee talvea kohti, myös korvatulehdukset, keuhkoputkentulehdukset ja hengitystieinfektiot yleistyvät syksyisin.

 

Lue lisää tästä: Hyvinvointia luonnosta – Onko käyttämäsi ravinto riittävää?

 


D-vitamiini

D-vitamiini on kaikille ja etenkin meille suomalaisille sekä muille pohjoismaalaisille, aivan välttämätöntä. Nykyisin tiedetään, että D-vitamiinia on hyvä nauttia ympäri vuoden, jotta varastot pysyvät täysinä ja tätä myös Euroopan elintarviketurvavirastokin (EFSA) suosittelee.

Euroopan Unioni nosti kesällä 2012 D-vitamiinin turvallisena päiväannoksena pidetyn nuorten (11–17 v) ja aikuisten rajan 50 mikrogrammasta (µg) 100 µg:aan. Vauvojen rajana on nyt 25 ja 1–10-vuotiaiden rajana 50 µg päivässä.

Lastenlääkäri, dosentti Outi Mäkitie vaatii palaamaan arkkiatri Arvo Ylpön suosittelemaan annosteluun, 100 µg päivässä, koska se ehkäisisi lapsia sairastumasta akuutteihin ja kroonisiin tauteihin ja suojaisi heitä pitkälle aikuisuuteen asti. Raskaana olevien naisten tarve on 100–150 µg päivässä (nykyinen suositus on vain 10 µg). Lähde: TriTolonen, Ajankohtainen D-vitamiini.

Näin myös vastustuskykysi pysyy vahvempana ihosi lisäksi ja mieli pysyy virkeämpänä ympäri vuoden.

 

 

D-vitamiini

Tilaa ilmoitus uusimmasta blogipostauksesta
Tilaa ilmoitus uusimmasta blogipostauksesta

 

D-vitamiini

Tutkimuksissa D-vitamiinin on todettu olevan niin tärkeää terveydellemme, että Kansanterveyslaitos suosittelee sitä ravintolisäksi. Vähäinen D-vitamiinin käyttö aiheuttaa Euroopassa yli 187 miljardin euron vuosittaiset terveydenhoitokulut. Tutkimuksessa todetaan, että nykyiset suositukset eivät ole riittävät.

Lähde: Molecular Nutrition & Food ResearchPublished online ahead of print, doi: 10.1002/mnfr.200900494 “The estimated benefits of vitamin D for Germany” Authors: A. Zittermann

Saatika minkälaiset kustannukset ovat nykyisin kun D-vitamiinia on jo toistuvasti tutkittu, myös nyt vallitsevan covid-19 yhteydessä, vastustuskyvyn ja palautumisen apuna. Lue lisää tästä: D-vitamiini kytköksissä koronaan

 

Lue myös tämä: Nyt kannattaa harkita tavallista suurempaa D-vitamiinin annosta, sanoo professori – “Hyödyistä koronainfektioon liittyen on jo kohtalaisen runsaasti epäsuoraa näyttöä”

 

-“D-vitamiini ravintolisänä ei kohtuullisissa määrin käytettynä aiheuta mitään riskiä, vaikka kyseessä onkin rasvaliukoinen vitamiini.

– Vaikka varsinainen tutkimusnäyttö D-vitamiinin hoitovaikutuksista covid-infektion suhteen puuttuu, tavanomaista suurempaa D-vitamiinin ravintolisäannosta kannattaa harkita nyt epidemian aikana, sillä kohtuullisen D-vitamiinin lisäannoksen käyttäminen on todettu turvalliseksi, Knuuti kirjoittaa.

Hänen mukaansa D-vitamiinin lisäannoksen voi korottaa 50 mikrogrammaan päivässä epidemian aikana.”

Lähde: Helsingin uutiset

 

 

TIEDÄTKÖ, SAATKO TARPEEKSI D-VITAMIINIA?
Tiedätkö, saatko tarpeeksi D-vitamiinia? Entä mikä on ferritiini arvosi?*

 

50µg D-vitamiini

Riittävä D-vitamiinin saanti on tärkeää myös ihosi saamien hyötyjen lisäksi, normaalin vastustuskykysi ylläpitämiseksi!

Oma suosikkini on ehdottomasti vuosien eri D-vitamiinikokeilujen jälkeen, oman vastustuskykyni huimassa lisääntymisessä jo useiden vuosien ajan ollut, kotimainen Arctic Sun, 50µg ja kun rakastan Suomen metsien pieniä kultakimpaleita, marjoja.

Arctic Sun on vahva ja luontainen D-vitamiinivalmiste, sisältäen myös C-vitamiinipitoista tyrnimarjaa, joka auttaa tehostamaan D-vitamiinin vaikutuksia kehossasi.

Tiedäthän jo, että D-vitamiini on muutenkin erittäin tärkeä terveytesi suojakilpi? Ihon hyvinvoinnin lisäksi, se tukee vastustuskykyäsi ja nykytutkimusten mukaan voi myös torjua flunssaa.

Lähde: https://yle.fi/uutiset/3-9465343

 

Arctic Sun on turvallinen tapa varmistaa päivittäinen D-vitamiinin saantisi. Rasvaliukoinen D-vitamiini tarvitsee rasvahappoja imeytyäkseen ja lisäksi antioksidantteja toimiakseen kehossa!

Tyrnijauhe sisältää molempia runsaasti ja on siksi tärkeä D-vitamiinin kumppani Arctic Sunissa. Tyrnin C-vitamiinipitoisuus on kasvikunnan korkeimpia. Tiesitkö, että marjassa on myös karoteeneja sekä myöskin runsaasti B- ja K-vitamiineja.

 

 

Tyrnimarja (Hippophae rhamnoides)

Tyrnimarja on arktisen luonnon monipuolisimpia hyvinvointiasi edistäviä marjoja. Sen antioksidantit ja rasvahapot tehostavat D-vitamiinin vaikutuksia. Tyrnimarja auttaa myös muun muassa ylläpitämään ihosi luontaista kosteutta ja tukee kehon vastustuskykyä. Sisältää runsaasti C-vitamiinia.

Luontainen ravintovalmiste on aina elinvoimaisin ja ravintoainerikkain vaihtoehto oman päivittäisen ruokavaliosi tueksi.

 

 

Wild Food - Arktista villiruokaa

ARCTIC SUN

Koko perheen vahva D-vitamiinivalmiste, saa kehosi jokaisen solun täyttymään elinvoimalla! Tyrnimarjan poikkeukselliset ominaisuudet tekevät siitä luonnollisen kumppanin rasvaliukoiselle D-vitamiinille. Ne ovat yhdessä enemmän kuin osiensa summa.

  • D-vitamiini ylläpitää normaalia vastustuskykyä sekä edistää lihaskuntoasi ja tasapainoa.
  • D-vitamiini on myös hyväksi luustolle, hampaille ja vastustuskyvylle
  • D-vitamiinin ansiosta kalsium ja fosfori imeytyvät riittävästi elimistöösi
  • Edistää suoliston normaalia toimintaa
  • Sisältää runsaasti myös C-vitamiinia tyrnimarjasta
  • Ylläpitää sydämen normaalia toimintaa.

Tilaa tästä

 


 

Kuuluuhan D-vitamiini myös sinun päivittäisiin valintoihin? Puutos ei näy ulospäin.

Tässä postauksessa kävimme läpi enimmäkseen vain D-vitamiinin vaikutuksia ja hyötyjä ihosi hyvinvoinnissa, kaiken kaikkeaan muutenkin D-vitamiini on korvaamaton koko kehosi hyvinvoinnille ja terveydellesi, joka päivä!

Tiedätkö, saatko tarpeeksi D-vitamiinia? ? Mittaa D-vitamiini helposti ilman lähetettä*

 

 

Kiitos, kun jaat kavereillesi

1 thought on “D-vitamiini myös ihosi hyvinvointiin – miksi?

Comments are closed.